Views: 443
I 14 temahallar får du uppleva en mäktig tidsresa från 1899 till 1990. På Härnösands Bilmuseum väntar mängder av unika motorfordon på att upptäckas. Framför allt finns här bilar – 270 stycken! Det är en möjlighet att på en och samma plats häpna både över bilarna du bara kunnat drömma om och samtidigt nicka igenkännande åt välskötta exemplar av standardbilar du själv har ägt och kört. Här finns det även motorcyklar, mopeder och ett ånglok! Härnösands bilmuseum är ett svenskt privat personbilmuseum i Härnösand. Bilmuseet grundades 2015 av Calle Lundkvist och hade då 120 utställda bilar. Det hade år 2020 omkring 2.000 bilar, varav 220 är utställda. Utställningslokalerna är på 5 000 kvadratmeter.
Invigning av Härnösands bilmuseum. Invigningen skedde den 31 maj 2015. Gatan stängdes av och entusiastbilar parkerade i direkt anslutning till entrén. Festivalbandet Krantz & Krantz spelade den rätta musiken. Lars-Åke Krantz var konferencier. Klockan 13:13 klipptes banden i det officiella öppnandet av Härnösands bilmuseum och dörrarna öppnades.
Uno Jonsson från Näringslivsenheten var en av många som hyllade “Calle” för sitt enorma engagemang.
“Calle” tackar för uppvaktningen
“Kicki” Wiklund ordförande för Hernö Cruisers var en av många gratulanter.
Konferencier Lars-Åke Krantz intervjuar “Calle” Lundqvst.
Krantz & Krantz stod för en utmärkt musikunderhållning.
Silver Ghost från 1908 är en legendarisk Rolls Royce som gjorde 105 km i timmen 1908, när vanliga bilar skramlade fram i fyrtio km i timmen. Denna Phantom 11, med största karossen från 1927 är en efterföljare till just den fantastiska Ghosten. Till på köpet är den tillverkad i Amerika. 1919-1933 byggdes Rollsar även i Springfield USA. De bilar som byggdes i Amerika var vänsterstyrda och hade en annan kromsmyckning än de högerstyrda Rollsarna från England. Bilar som dessa skrotas inte utan lever vidare genom århundrandena utvecklande kryddiga historiebeskrivningar.
Silver Ghost från 1908 är en legendarisk Rolls Royce som gjorde 105 km i timmen 1908, när vanliga bilar skramlade fram i fyrtio km i timmen. Denna Phantom 11, med största karossen från 1927 är en efterföljare till just den fantastiska Ghosten. Till på köpet är den tillverkad i Amerika. 1919-1933 byggdes Rollsar även i Springfield USA. De bilar som byggdes i Amerika var vänsterstyrda och hade en annan kromsmyckning än de högerstyrda Rollsarna från England. Bilar som dessa skrotas inte utan lever vidare genom århundrandena utvecklande kryddiga historiebeskrivningar.
A-Ford 1931. Bonnie and Clyde
Herbie. Bilen med en egen vilja som kan köra själv. Herbie är en framgångsrik på tävlingsbanorna men har många hyss för sig. Disney har skapat många bra filmer men Herbie är klart en av de roligaste.
Cadillac 1947
Cadillac Eldorado Converible 1953. Tillverkades av Cadillac 1953-2003. Eldoradon presenterades 1953 och blev tidigt norm för den amerikanska lyxbilen. Första året tillverkades den i endast 532 exemplar, samtliga i cabrioletutförande. Denna bil är nr: 50 i tillverkningen. Lite speciellt är också att många delar är handgjorda, så det är inte alldeles enkelt at ta reservdelar från ett annat exemplar och tro att de passar. Idag är dessa bilarenormt eftertraktade bland bilsamlare och betingar numera ett värde på flera miljoner kronor.
De Soto Custom Coupe 1942. En ovanlig modell med luckor för lamporna, fanns bara på denna årsmodell. Är utrustad med flera ovanliga tillbehör såsom cigarettautomat i rattnavet, utanpåliggande AC, fenderskirts och gangstertrappa.
Ford Ford Fairlane crown Victoria 1956. Namnet “Fairlane” kommer från Henry Fords lantegendom “Fair Lane” utanför Dearborn, Michigan. Fairlane ersatte Ford Crestline som märktes “Top of the line”- utförande. Tanken var att främst konkurrera med Chevrolet Bel Air. 1968 introducerades Ford Torino, en lyxigare version av Fairlane och några år senare slopades namnet Fairlane helt på den amerikanska marknaden.
Ferrari Testarossa 1991 F 110 Coupé. 12 cylindrig motor 390 hk. Acceleration: 0-100 km / h på 5,3 sekunder
Dodge 1942. Detta fordon har tjänstgjort under andra världskriget. Placerad i Nordafrika eller Italien, har var svårt att hitta exakt information. Efter kriget kom den dock till Sverige. Kulsprutan är cal 50 alltså 12,7 mm. Dodge “Jeep” blev känd och populär när Indiana Jones filmerna kom och han använde en sådan i sitt skattletande.
1953 tog USA och Generals Motor upp kampen med de brittiska sportbilarna med Corvette som numera blivit legendarisk. Varje bil tillverkades för hand och hade glasfiberkaross och en 6-cylindrig motor. Den hade dock inga sidofönster. Bilarna blev alldeles för dyra och det såldes endast 183 bilar. 1955 hade försäljningen ökat till 700 bilar så något måste göras. En Corvettkonstruktör insåg att bilen behövde v8 motor och bättre väghållning. 1956 kom så den berömda urtagen på sidorna, handtag på utsidan, fönsterhissar och en avtagbar hardtop som tillval. Du kunde också välja automatisk växellåda och dubbla förgasare. V8 motor blev standard. 1956 byggdes 3467 bilar, den tredje lägsta produktionen i Corvetthistorien.
Buick 1950 Special
Chaika Gaz 13 / Gaz M 13 byggdes av Gorkovskij Awvtomobilnyj Zavod “Gorkisj bilfabrik” och fock smeknamnet “Tjajka”-“Måsen”. Förebild var 1955 års Packard Patrician. Bilen tillverkades 1959-1981 och har en 5,5 lit v8. Detta var Sovjetunionens parad bil och var endast tillgänglig för utvalda delar av deet sovjetiska samhället. Högt uppsatta tjänstemän, politiker och vetenskapsmän kunde få åtnjuta lyxen som denna bil var utrustad med. Det sägs att trafikljusen i större städer slog om till grönt när en chaika närmade sig. Denna bil har stått på ett bilmuseum i Nederländerna
Austin Seven 1936
Porsche Limousine 356- 1958
Ford Model N 1906 / En mycket tidig och vacker mässings-Ford från den tiden innan de blev världens största automobilfabrik. Detta var den första modell vilken man provade ut arbetsmetoden som man sedan skulle följa vid sammansättning an T-Forden. Det gick ut på att man endast tillverkade en bilmodell i taget. Driftstoppen försvann och detta lade grunden till bilhistorens största revolution, löpande bandet. Vindrutan är inte orginal från fabrik. Motorn är på 15 hk och har en cylindervolym på 2440 c. Växellådan är av planetväxelmodell och har två växlar.
Hotchkiss / Paris
Riley Nine Lynx
Rysk-MC-K-750-1959
Taxi Cuba
Tupolev A3 N007